Wat gebeurde er in de vorige update?
Voor Mercedes geldt de WAMCA - de nieuwe wet voor collectieve acties - alleen voor Euro 6-auto’s; Voor Euro-5 claims geldt vooralsnog het oude collectieve actierecht (de WCAM). Hierover loopt op dit moment een cassatieprocedure bij de Hoge Raad. Ondertussen loopt de zaak verder bij de rechtbank Amsterdam, die beoordeelt of Mercedes terecht informatie geheimhoudt. Renault moest van de rechtbank technische gegevens over haar dieselmotoren uiterlijk op 11 juni 2025 leveren. In de zaak tegen Stellantis (Citroën, Peugeot, Opel) werd op 18 juni 2025 een tussenvonnis verwacht waarin zou worden beslist of Stellantis informatie over de werking van de dieselmotoren in het geding moest brengen.
Nieuwe ontwikkelingen in de dieselgate zaken
In de collectieve actie die tegen Volkswagen loopt, heeft Volkswagen een schikking getroffen met Nederlandse claimorganisaties over de sjoemeldiesels. Ongeveer 100.000 eigenaren kunnen een vergoeding krijgen van €300 tot €2.500. Dit is zeer goed nieuws omdat het mogelijk richtinggevend is voor de procedures waarin jij aan deelneemt. Een schikking geeft finaliteit en voorkomt langdurige procedures in hoger beroep.Â
Mercedes
De Hoge Raad buigt zich momenteel over de ontvankelijkheid van de Stichting. Het gerechtshof heeft geoordeeld dat onze stichting ontvankelijk is, maar Mercedes heeft die beslissing aangevochten. Ook de andere zaken van Mercedes bij de Rechtbank lopen nog waarbij er onder andere bepaald moet worden of Mercedes zich mag beroepen op geheimhouding terzake informatie over de werking van haar dieselmotoren.
Renault
Renault heeft het bevel van de rechtbank om technische info te delen over de werking van de dieselmotoren nog altijd niet nageleefd. De rechtbank houdt het bevel in stand; bij weigering kan dat gevolgen hebben. De informatie-uitwisseling is strikt vertrouwelijk. Renault moet begin oktober voldoen. De stichtingen werken hun dagvaarding in januari bij, Renault reageert in april, en de zitting volgt waarschijnlijk na de zomer. Daarna volgt dan naar verwachting eindelijk het langverwachte eindvonnis.Â
Stellantis:
De rechtbank oordeelde deze zomer dat er een bewijsvermoeden is dat Stellantis-diesels sjoemelsoftware bevatten. Daardoor moet Stellantis nu zelf aantonen dat dit niet zo is. De informatie-uitwisseling gebeurt vertrouwelijk. Stellantis probeert de zaak te vertragen door te verwijzen naar lopend onderzoek in Frankrijk. We verwachten dat er binnenkort meer duidelijk wordt over de vervolgstappen in deze zaak.
Wat betekent dit voor u?
Wat kunt u doen?
Heeft u uw VIN-nummer nog niet toegevoegd? Doe dit zo snel mogelijk via de link in de bevestigingsmail. Zonder VIN kunnen we uw claim niet behandelen.
Heeft u dat al gedaan? Dan hoeft u niets te doen. Bewaar wel uw aankoopdocumenten goed.
Blijf op de hoogte
Wij blijven hard werken aan de terugvordering van schadevergoeding voor u en alle
deelnemers. We houden u regelmatig op de hoogte van de voortgang en eventuele nieuwe
ontwikkelingen. Heeft u vragen of twijfels? Neem dan gerust contact met ons op via
info@emissionclaim.nl.
Met vriendelijke groet,
Team Stichting Emission Claim