Wat gebeurde er in de vorige update?
In de vorige update informeerden we jullie dat de rechtbank de Stichting ontvankelijk heeft verklaard in de zaken tegen Renault en Stellantis. Renault is daarbij verplicht om technische informatie te verstrekken over de gemanipuleerde motoren. Voor Stellantis staat een belangrijke zitting gepland in februari 2025, waarin de aanwezigheid van verboden manipulatie-instrumenten wordt onderzocht. In de zaak tegen Mercedes heeft het gerechtshof Amsterdam in hoger beroep geoordeeld dat het nieuwe collectieve actierecht deels van toepassing is. Dit opent de deur naar collectieve schadevergoeding voor voertuigen die onder de Euro 6-norm vallen.
Nieuwe ontwikkelingen in jouw zaak
Mercedes: Na een succesvol hoger beroep is vastgesteld dat het nieuwe collectieve actierecht (WAMCA) van toepassing is op voertuigen die aan de Euro 6-norm moeten voldoen. Voor Euro 5-voertuigen blijft voorlopig het oude actierecht gelden, wat betekent dat daar individuele procedures nodig blijven voor schadevergoeding. Mercedes mag het oordeel over de ontvankelijkheid van de Stichting nu aanvechten bij de Hoge Raad. Tegelijk is de zaak terugverwezen naar de rechtbank Amsterdam, waar deze zal worden samengevoegd met twee lopende procedures van andere stichtingen. In die zaken is Mercedes al bevolen technische informatie te verstrekken. In maart 2025 is hier deels gehoor aan gegeven, al beroept Mercedes zich voor een groot deel op geheimhouding. De rechtbank beoordeelt momenteel of dit beroep terecht is.
Renault: In de vorige nieuwsbrief meldden we dat Renault bezwaar had gemaakt tegen het bevel van de rechtbank om technische informatie te verstrekken over de werking van de motoren in haar dieselvoertuigen, en of daarin verboden manipulatie-instrumenten aanwezig zijn. Op 19 februari 2025 heeft de rechtbank uitspraak gedaan: het oorspronkelijke informatiebevel is – in iets gewijzigde vorm – gehandhaafd. Renault moet deze informatie uiterlijk 11 juni 2025 aanleveren. Wij verwachten geen verdere vertraging.
Stellantis: Op 11 en 12 februari 2025 vond de geplande zitting plaats over de vraag of er sprake is van verboden manipulatie-instrumenten in voertuigen van Citroën, Peugeot en Opel. De rechtbank doet naar verwachting uitspraak op 18 juni 2025. Het is mogelijk dat er in dat vonnis een nadere bewijsopdracht wordt verstrekt.
Wat betekent dit voor jou?
Wat kun jij doen?
Heb je je VIN-nummer nog niet toegevoegd? Doe dit zo snel mogelijk via de link in de bevestigingsmail. Zonder VIN kunnen we je claim niet behandelen.
Heb je dat al gedaan? Dan hoef je niets te doen. Bewaar wel je aankoopdocumenten goed.
Nieuwe naam: Stichting Green Claim
De Stichting Emission Claim heet voortaan Stichting Green Claim. De focus wordt verbreed naar andere maatschappelijke en milieuzaken. Voor de Dieselgate-zaken blijven we de naam Emission Claim gebruiken. De contactgegevens blijven hetzelfde. Binnenkort lanceren we ook een nieuwe website met meer informatie.
Blijf op de hoogte
Wij blijven hard werken aan de terugvordering van schadevergoeding voor jou en alle deelnemers. We houden je regelmatig op de hoogte van de voortgang en eventuele nieuwe ontwikkelingen. Heb je vragen of twijfels? Neem dan gerust contact met ons op via info@emissionclaim.nl.
Met vriendelijke groet,
Team Stichting Emission Claim