Schadevergoeding voor Dieselrijders 

Je kunt mogelijk tot €10.000 schadevergoeding ontvangen (20% van de aanschafwaarde).

Controleer je kenteken om te ontdekken of je in aanmerking komt
✓ Aanmelden is kosteloos
✓ Geen resultaat, geen kosten
✓ Binnen 3 minuten ingediend
Aanmelden is kosteloos
Geen resultaat, geen kosten
Binnen 3 minuten ingediend
Aanmelden is kosteloos
Geen resultaat, geen kosten
Binnen 3 minuten ingediend

Dieselgate

Hoe beïnvloedt dit jou?

1

Manipulatie testresultaten

Autofabrikanten hebben testresultaten gemanipuleerd, waardoor hun dieselauto's leken te voldoen aan emissienormen
2

Verhoogde uitstootniveaus

Deze dieselauto's stoten echter veel meer schadelijke stoffen uit dan toegestaan, ondanks de schijn van naleving van de normen
3

Waardedaling 
dieselauto's

Hierdoor zijn dieselauto's minder waard en moeilijker te verkopen
4

Schadevergoeding 
dieselauto's

Als eigenaar of lessee van een dieselauto heb je te veel betaald door manipulatie van de fabrikant. Je heb daarom mogelijk recht op schadevergoeding

Kom ik in aanmerking?

Je komt in aanmerking als:
Voorwaarde 1

Je een Dieselauto in bezit hebt/ hebt gehad

Of

Je een Dieselauto leaset/ hebt geleased

Van deze merken
Voorwaarde 2

Jouw Dieselauto is gebouwd tussen September 2009 en September 2019

Voorwaarde 3

Je een aanmelding doet voor schadevergoeding

Meld je aan

Renault (Renault, Dacia)

Ons onderzoek toont aan dat Renault en Dacia de software van haar voertuigen zo heeft geprogrammeerd dat de emissiebeperkende systemen alleen werken tijdens officiele testomstandigheden. Tijdens de meeste rijomstandigheden stoten de voertuigen illegale en buitensporige hoeveelheden stikstof uit. Renault en Dacia hebben voorgedaan alsof de voertuigen volledig voldoen aan de emissienormen. De voertuigen zijn daarom voor een te hoge prijs verkocht.
Doe onze kentekencheck om te zien of je in aanmerking komt.

Mercedes

Ons onderzoek toont aan dat Mercedes de software van haar voertuigen zo heeft geprogrammeerd dat de emissiebeperkende systemen alleen werken tijdens officiele testomstandigheden. Tijdens de meeste rijomstandigheden stoten de voertuigen illegale en buitensporige hoeveelheden stikstof uit. Mercedes heeft voorgedaan alsof de voertuigen volledig voldoen aan de emissienormen. De voertuigen zijn daarom voor een te hoge prijs verkocht.
Doe onze kentekencheck om te zien of je in aanmerking komt.

Stellantis (Peugeot, Opel, Citroën, DS)

Ons onderzoek toont aan dat Peugeot, Opel, Citroën en DS de software van haar voertuigen zo heeft geprogrammeerd dat de emissiebeperkende systemen alleen werken tijdens officiele testomstandigheden. Tijdens de meeste rijomstandigheden stoten de voertuigen illegale en buitensporige hoeveelheden stikstof uit. Peugeot, Opel, Citroën en Ds hebben voorgedaan alsof de voertuigen volledig voldoen aan de emissienormen. De voertuigen zijn daarom voor een te hoge prijs verkocht.
Doe onze kentekencheck om te zien of je in aanmerking komt.

Waarom in actie komen?

Het aanvechten van onrecht
Over ons

Stichting Emission Claim

Emission Claim is een stichting zonder winstoogmerk die slachtoffers van de fraude met sjoemelsoftware in dieselvoertuigen helpt bij het krijgen van een schadevergoeding. De stichting wilt de autofabrikanten die hun klanten hebben misleid en het mileu aan hun laars lappen ter verantwoording roepen.

De emissie zaken van Stichting Emission Claim worden gefinancierd door Hagens Berman Sobol Shapiro LLP.

Hagens Berman is een wereldwijde pionier op het gebied van collectieve acties. Hagens Berman komt op voor de rechten van consumenten met dieselvoertuigen die niet voldoen aan de emissieregelgeving.

Miljoenen mensen hebben dankzij Hagens Berman al compensatie ontvangen

Hagens Berman heeft succesvol compensatie weten te realiseren bij merken zoals Volkswagen, Mercedes en Audi

Hagens Berman heeft wereldwijd al $16,9 miljard aan compensatie gerealiseerd

Some frequently asked questions 👍🏻

Veelgestelde vragen

  • Hoeveel compensatie kan ik verwachten?

    Dat hangt af van een aantal factoren. Wij vragen voor elke auto een schadevergoeding. Deze schadevergoeding is gebaseerd op het verschil tussen het bedrag dat daarvoor door de eerste eigenaar is betaald en het bedrag dat die eigenaar zou hebben betaald als die op de hoogte was geweest van het feit dat de auto niet aan de emissienormen voldoet. Wij noemen dit de ‘overcharge’. De overcharge is dus een percentage van de nieuwprijs van je auto. Dat percentage moet in de procedure nog worden vastgesteld en kan verschillen afhankelijk van het type auto (sedan/station/bedrijfsauto etc).

    De schadevergoeding die op basis van dit percentage per auto kan worden vastgesteld, moet worden verdeeld over de eigenaren van de auto conform een verdeelsleutel. Jouw compensatie hangt dus af van hoeveel eigenaren jouw auto heeft gehad. Ben jij de eerste eigenaar, dan is de gehele compensatie voor jou. Zijn er meerdere eigenaren van de auto, dan hangt jouw compensatie af van of jij nog eigenaar bent van de auto en zo nee, hoe lang je de auto in bezit heb gehad. Hier kan je een aantal rekenvoorbeelden raadplegen.

  • Komt een tweedehands auto in aanmerking voor schadevergoeding?

    Ja, je komt ook in aanmerking voor schadevergoeding als je een dieselauto tweedehands hebt gekocht, zolang de auto maar tussen 2009 – 2019 is geproduceerd en in Nederland op de markt is gebracht. Zie het kopje ‘hoeveel compensatie kan ik verwachten’ voor rekenvoorbeelden die een indicatie geven in je compensatie als opvolgende koper en welke omstandigheden daarbij relevant zijn.

  • Kom ik in aanmerking als ik mijn auto verkocht heb?

    Ja, je komt ook in aanmerking voor schadevergoeding als je je auto al verkocht hebt, zolang de auto maar tussen 2009 – 2019 is geproduceerd en in Nederland op de markt is gebracht. Zie het kopje ‘hoeveel compensatie kan ik verwachten’ voor rekenvoorbeelden die een indicatie geven in je compensatie als opvolgende koper en welke omstandigheden daarbij relevant zijn.

  • Hoe kom ik erachter of ik een schadevergoeding kan ontvangen?

    Via het aanmeldformulier kun je direct zien of je in aanmerking komt voor een schadevergoeding en wat deze schadevergoeding mogelijk kan zijn.

  • Is mijn deelname aan de actie van Stichting Emission Claim gratis?

    De stichting werkt op basis van no-cure-no-pay. Dat betekent dat je niets betaalt voor de inschrijving en ook niets hoeft te betalen als de vorderingen worden afgewezen. Als (een deel van) de vordering wordt toegewezen, betaal je van iedere schadevergoeding die je ontvangt maximaal 25% aan de stichting. De stichting gebruikt deze vergoeding om de kosten van de procedure te betalen en de financier (Hagens Berman) te betalen voor de investering in deze procedure en het genomen risico. Zie voor meer informatie de deelnemersvoorwaarden.

  • Wie financiert de zaken tegen Renault, Mercedes en Stellantis?

    De Stichting Emission Claim wordt gefinancierd door Hagens Berman Sobol Shapiro LLP, een US litigation advocatenkantoor met ervaring in het aanspreken van bedrijven op hun onrechtmatige daden. Hagens Berman financiert de procedure en ontvangt in ruil daarvoor maximaal 25% van de schadevergoeding die de stichting realiseert. Eventuele ongeclaimde bedragen zullen worden aangewend in overeenstemming met de statutaire doelstellingen van de stichting.

Bekijk alle veelgestelde vragen

Schadevergoeding voor dieselrijders

Je kunt mogelijk tot €10.000 schadevergoeding ontvangen (20% van de aanschafwaarde). Controleer je kenteken om te ontdekken of je in aanmerking komt
Check je kenteken

Schadevergoeding voor Dieselrijders 

©2024 EMC. All rights reserved
This initiative is powered by
menuarrow-rightcross-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram