Nieuwsbrief: Voortgang Dieselgate Zaken

Nieuwe ontwikkelingen In onze laatste update hebben wij een uitspraak van een Europese rechter in een Duitse zaak toegelicht, waarin is geoordeeld dat de autofabrikanten direct aansprakelijk zijn voor de schade die zij als gevolg van de dieselfraude aan jou hebben toegebracht.  Op 6 oktober 2023 heeft de rechtbank in Den Bosch geoordeeld dat Volkswagen […]
december 5, 2023

Nieuwe ontwikkelingen

In onze laatste update hebben wij een uitspraak van een Europese rechter in een Duitse zaak toegelicht, waarin is geoordeeld dat de autofabrikanten direct aansprakelijk zijn voor de schade die zij als gevolg van de dieselfraude aan jou hebben toegebracht. 

Op 6 oktober 2023 heeft de rechtbank in Den Bosch geoordeeld dat Volkswagen een Nederlandse koper van een zogenoemde sjoemeldiesel 4400 euro schadevergoeding moet betalen. De rechtbank stelde dat de Volkswagen Passat aangeschaft in 2012 was uitgerust met technologie waardoor de stikstofuitstoot tijdens laboratoriumtests omlaag ging, maar in normale omstandigheden vervuilender was. De rechter oordeelde verder dat als gevolg van deze “oneerlijke handelspraktijk” de auto in waarde daalde en houdt Volkswagen daar nu verantwoordelijk voor. In de praktijk houdt dit in dat Volkswagen een vast percentage van de aankoopprijs (10%) als compensatie van de gedaalde waarde moet betalen. Deze redenatie volgt exact de argumentatie die wij ook aan onze vordering ten grondslag hebben gelegd, met dien verstande dat wij van mening zijn dat het terug te betalen percentage van de aankoopprijs hoger zou moeten liggen dan 10%. De uitspraak is dus een belangrijke opsteker die hoop biedt op een positieve uitkomst in onze procedure.

Het schandaal van de dieselauto’s met sjoemelsoftware van Volkswagen kwam voor het eerst in 2015 aan het licht. Sindsdien kwamen verschillende rechters  al uit op een compensatie van 3000 euro voor een nieuwe gekochte diesel met sjoemelsoftware en op 1500 euro voor een auto die tweedehands was aangekocht. De uitspraak in oktober was de vierde keer dat Volkswagen tot schadevergoeding werd veroordeeld door de rechtbank. Uiteraard houden wij de ontwikkelingen in de markt scherp in de gaten en brengen je daarvan via deze nieuwsbrieven en via de website op de hoogte.

Mercedes

Zoals we je eerder berichtten, heeft het gerechtshof ons gevraagd om verhinderdata in te dienen zodat een zitting kan worden bepaald. Het gerechtshof heeft het bepalen van een zittingsdatum nu al meerdere keren uitgesteld. Het is frustrerend dat dit proces zo langzaam gaat, maar wij hebben daarop helaas geen invloed. Op het moment dat de zittingsdatum bekend is zullen we dat uiteraard laten weten. 

Renault

Zoals wij je eerder berichtten heeft de rechtbank een zitting vastgesteld op 29 januari 2024. Op die zitting zullen de laatste formele vereisten voor ontvankelijkheid van onze stichting worden getoetst. Onze stichting is in een vergelijkbare procedure tegen een andere autofabrikant (Stellantis) bij vonnis van 20 september 2023 volledig ontvankelijk verklaard. We verwachten dan ook dat we in deze procedure tegen Renault ook ontvankelijk worden verklaard. Als we inderdaad ontvankelijk zijn, zal de materiële, inhoudelijke fase van de procedure beginnen. De eerste stap zal zijn dat de rechter Renault in de gelegenheid stelt om een verweer in te dienen. We verwachten dat verweer tegen de zomer van 2024. Daarna volgt in de regel een zitting en het langverwachte (eind)vonnis. 

Stellantis

Zoals we je eerder berichtten heeft de rechtbank ons bij vonnis van 20 september 2023 volledig ontvankelijk verklaard in onze vorderingen. Dat betekent dat de materiële, inhoudelijke fase van de procedure nu van start gaat. De eerste stap is dat de rechter Stellantis in de gelegenheid stelt om een verweer in te dienen. Daarvoor zullen zij naar verwachting drie maanden de tijd krijgen. Nadat het verweer is ingediend, zal naar onze verwachting een zitting worden vastgesteld, die zal worden gevolgd door het langverwachte (eind)vonnis. 

Schadevergoeding voor Dieselrijders 

©2024 EMC. All rights reserved
This initiative is powered by
menucross-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram